نورپردازی ساختمان دوطبقه
در نورپردازی ساختمانهای دو طبقه باید به چه مواردی توجه کرد؟
نورپردازی ساختمانهای دو طبقه میبایست مبتنی بر کاربری و کاربرد آن بنا صورت گیرد. بسیاری از ساختمانهای کم ارتفاع به عنوان گالری، رستوران و کافی شاپ مورد استفاده قرار میگیرند.
در نورپردازی این فضاها ورودی، پیش فضا و تابلوها نقش مهمی دارد.
این نورپردازی به نوعی در مقیاس خرد فضاهای شهری تعریف میشود و لذا دید انسانی اهمیت پیدا میکند.
توجه به همجواریها در طراحی نورپردازی ساختمانهای تجاری دو طبقه اهمیت ویژهای دارد.
برای مثال نورپردازی ساختمانهای تجاری دو طبقه در یک راستا میتوانند از یک الگوی مشخص پیروی کنند و در شب منظر شبانه یکپارچه ایجاد کنند.
در نورپردازی ساختمانهای دوطبقه باید خیرگی کنترل و از چشم زدگی جلوگیری شود لذا بهترین منبع نور به صورت نور مخفی است.
نورپردازی نمای ساختمان کلاسیک
با توجه به استفاده از الگوهای خاص در طراحی نمای ساختمانهای کلاسیک و رومی، نورپردازی باید در جهت تاکید بر این الگوها و المانها باشد.
بنابراین شناخت و استفاده از محصولات و تجهیزات نورپردازی توسط تیم متخصص برای استفاده به جا از آنها ضروری به نظر میرسد.
به دلیل اهمیت ورودی در این گونه ساختمانها نورپردازی این بخش نیز مهم بوده باید توجه داشت علاوه بر تاکید، همزمان از خیرگی و آلودگی نوری نیز پرهیز شود.
نورپردازی قوسها و انحناهای نما نیز با استفاده از نورپردازی مخفی میتواند راهکار مناسبی را ارائه دهد.
نورپردازی با توجه به کاربری نیز در ساختمانهای کلاسیک دارای اهمیت میباشد و در ساختمانهای مسکونی به دلیل ایجاد آلودگی نوری برای واحد های مسکونی از نورپردازی اضافی باید اجتناب کرد.
به دلیل برجستگیهای نمای رومی و کلاسیک ممکن است سایه اندازه های زیادی در نورپردازی نما؛ ایجاد شود لذا برای رفع این مشکل میبایست انتخاب تجهیزات مناسب و جای گذاری مناسب آنها صورت گیرد تا حجمهای موجود در نمای کلاسیک به درستی و زیبایی نورپردازی شود.
نورپردازی نمای ساختمان اداری
نورپردازی در ساختمانهای اداری و ساختمانهای خدماتی و رفاهی نظیر هتلها با مشخص کردن حجم کلی بنا، تأکید بر ورودیها و یا روشن و خاموش بودن فضاهای داخلی، بینیاز از نورهای اضافی، کاملاً کاربری خود را نمایش میدهد.
ذکر این نکته مهم است که کاربریهای مختلف با توجه به موقعیتشان در شهر و بدنه شهری، جایگاهی متفاوت پیدا میکنند و به نورپردازیهای متنوعی احتیاج دارند. برای مثال هتلی کوهی در جزیره لوسیا با اختصاص رنگهای گوناگون به اتاقها، منظری جدید و بدون آلودگی نوری را برای بیننده به وجود آورده است. این نورپردازی گویای کاربری داخل آن در شب است و با خاموش یا روشن بودن هر اتاق دیالوگی جدید با مخاطب برقرار میکند.